تمرینات یوگا و تاثیر بر کاهش استرس


تمرینات یوگا موجب کاهش تاثیرات استرس و سالخوردگی می شوند
تمرین مداوم یوگا می تواند روند منفی سالخوردگی را کاهش دهد و یا معکوس کند.
مرلین وی ام.دی جی.دی
تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
نتایج دو تحقیق جدید حاکی از این است که تمرین مداوم یوگا می تواند موجب کاهش روند سالخوردگی جسمانی و ضربات روحی ناشی از استرس در سلول ها و دی. ان. ای افراد شود. عوامل دیگری نیز مانند افسردگی، ناباروری و ضایعات قلبی در پیری سلول ها نقش اساسی دارند. در این تحقیقات همچنین شواهد جدید و تازه ای کشف می شود که نشان می دهند تمرین یوگا می تواند موجب کاهش و معکوس شدن روند تاثیرات پیری زودرس و استرس وارد شده بر جسم و ذهن شود.
اصلی ترین علائم پیری بافت سلولها در بدن، دی. ان. ای های آسیب دیده، کوتاه شدن تلومرها و تنش اکسیداتیو هستند. تلومرها کلاهک هایی اند که در انتهای کروموزوم ها قرار دارند و از ناموزون شدن اندازۀ آنها جلوگیری می کنند. دقیقاً مانند قطعات پلاستیکی که سر بند کفش ها قرار دارند و مانع بهم خوردن شیرازۀ نخ ها می شود. تنش اکسیداتیو نیز عاملی است که موجب آسیب دیدن دی. ان. ای در بدن می شود و در پیِ کوتاه کردن تلومرها، دی ان. ای های معیوب می سازد.
پیامد مضر دیگری که به بدن آسیب می رساند، ورم مزمن است. محققان به ورم مزمن خفیف در بدن، «ورم پیری» می گویند. ورم پیری در شرایطی مانند ناباروری، چاقی مفرط و افسردگی به وجود می آید و موجب آسیب دیدن سیستم دفاعی بدن می شود.
در یکی پژوهش ها، در مرکز اکسیداتیو و بقای سلولی، محققان کشف کردند که تمرین 12 هفته یوگا، روند پیری را کاهش می دهد. برنامۀ آزمایشی، عبارت بود از 90 دقیقه تمرین یوگا، به همراه حرکات کششی، تنفس عمیق و مدیتیشن در پنج روز هفته که به مدت 12 هفته به طول انجامید. محققان با سنجش حالت های بیومارکرها (زیست نشانگرها) قبل و بعد از این تمرین 12 هفته ای، به این نتیجه رسیدند که یوگا می تواند پیامدهای مخرب افسردگی بر بدن را از بین ببرد.

تمرینات یوگا و تاثیر بر کاهش استرس

در خون انسان، بیومارکرها (زیست نشانگرها)ی متعددی هست که می توانند میزان پیری زودرس در بدن را نشان دهند. کورتیزول (یکی از هورمون هایی که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود) در طول یک روز بر اساس ساعت زیستی هر کس، و بیشتر از آن بر اساس میزان عملکرد اندیکاتورهای استرس مزمن دچار تغییر می شود. وقتی افراد دچار استرس مزمن می شوند، کورتیزول خون آنها در طول یک روز به میزان کمی دچار تغییرات می شود و این باعث خواهد شد که سیستم عصبی بدن، دچار نوسانات عصبی شدید شود. بیومارکر مهم بعدی فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز است. (BDNF) که انعطاف پذیری مغز را قاعده مند می کند و باعث بهبود آن می شود. اصولاً میزان فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز، در افرادی که با مشکلات افسردگی، اضطراب و آلزایمر دست و پنجه نرم می کنند بسیار پایین است.
تحقیق جدید دیگری در یک موسسه ی عصب شناسی (Frontiers in Human Neuroscience) به این نتیجه رسید که سه ماه تمرین یوگا موجب کاهش اختلال در سوخت و ساز بدن و از بین رفتن استرس می شود. تمرین های یوگا فرم فیزیکی بدن، تنفس صحیح و کنترل شده و مدیتیشن های نشسته را شامل می شود. این تمرین ها از دو ساعت مدیتیشن، یک تا دوساعت حرکات جسمی، و یک ساعت سرود خواندن تشکیل شده است. میزان فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز، در افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می برند بعد از یک جلسه از این تمرین، به سه برابر افزایش پیدا کرد. میزان ایمنی در برابر عدم سوخت و ساز بدن، افزایش و میزان سوخت ساز نامطبوع و مخرب بدن آن ها کاهش پیدا کرد. همچنین این افراد پس از تمرین کمتر احساس افسردگی، اضطراب و مشکلات جسمی شان را حس می کردند.
نتایج این دو تحقیق، مدارک بیولوژیکی ارزشمندی هستند که نشان می دهند تمرین یوگا می تواند موجب کاهش و یا حتی معکوس شدنِ روند تاثیرات مخرب پیری زودرس در بدن شوند. با این که فرآیند تمرین یوگا می تواند برای بسیاری از مردم وقتگیر باشد، اما حتی اگر هفته ای دو یا سه ساعت از این تمرین، می تواند به سلامت شما بهبود بخشد.