قصه درمانی یا روایت درمانی چیست؟


قصه درمانی یا روایت درمانی چیست؟ روایت درمانی یک نوع مشاوره است که افراد را از مشکلاتشان جدا می بیند. این به مراجعان اجازه می دهد که از مسئله شان تا حدی فاصله بگیرند تا ببیند که آن مسئله ممکن است بیش از آسیبی که به آنها وارد می کند، واقعا به آنها کمک یا از آنها محافظت کند. با این چشم انداز جدید افراد احساس قدرت بیشتری را برای ایجاد تغییرات در الگوهای فکری و رفتاری شان می کنند و داستان زندگی شان را به گونه ای بازنویسی می کنند که هویت، توانایی ها و هدف آنها را صرف نظر از مشکلاتشان منعکس می کند. روایت درمانی یک رویکرد محترمانه و عاری از سرزنش است که افراد را به عنوان متخصص زندگی شخصی شان می نگرد.

معتقد است که مشکلات متمایز از افراد است و افراد مهارت ها، شایستگی ها، باورها، ارزش ها، تعهدات و توانایی هایی دارند که به آنها در کاهش تاثیر مشکلات بر زندگی شان کمک می کند. در روایت درمانی اصول متعددی وجود دارد اما دو اصل اساسی عبارتند از: حفظ کردن مدوام موضع کنجکاوی و پرسیدن سوالاتی که واقعا پاسخ آن را نمی دانید.

قصه درمانی

چه زمانی استفاده می شود
افراد، زوج ها و خانواده ها می توانند از روایت درمانی سود ببرند. افرادی که خودشان را با مشکلاتشان تعریف می کنند و زندگی شان تحت سیطره ی احساساتی چون «من یک فرد افسرده ام» یا «من یک فرد مضطرب هستم» درآمده است می توانند یاد بگیرند که مشکل شان را به عنوان یکی از داشته هایشان ببینند نه به عنوان چیزی که هویت و زندگی شان را تعریف کند.
چه انتظاری از آن میرود
درمانگرتان تشویق تان می کند تا مکالمه را به سمت و سو و مسائلی که ترجیح می دهید در مورد آنها صحبت کنید هدایت کنید و به طور مداوم بررسی می کند تا ببیند که آیا موضوع که به احتمال زیاد یک مشکل است هنوز هم چیزی است که علاقه دارید در موردش بحث کنید.
بعد از مدتی درمانگرتان شما را به گفتن داستان های مثبت تری از زندگی تان هدایت می کند تا به شما کمک کنند صفات ذاتی و مهارت هایی که می توانند در شناخت و حل مشکلاتتان مفید واقع شوند را کشف کنید. هدف این است که دریابید زمانی که یکی کردن خودتان با مشکلاتتان را متوقف کنید چه راه های مثبت و مفیدی برای نزدیک شدن به زندگی و آینده تان وجود دارد.
روایت درمانی چگونه عمل می کند
در روایت درمانی، حوادثی که در طول زمان و در جریان زندگی یک فرد رخ می دهند به عنوان داستان هایی نگریسته می شوند که بعضی از آنها به عنوان داستان های مهم تر و سرنوشت سازتر برجسته می شوند. این داستان های مهم معمولا از حوادث منفی سرچشمه می گیرند که در نهایت هویت فرد را شکل می دهند. ورای این هویت، روایت درمانگران زندگی یک مراجع را چندلایه و مملو از امکاناتی می بینند که تنها منتظر کشف شدن هستند.
درمانگر به عنوان متخصص عمل نمی کند بلکه به مراجع کمک می کند تا ببیند که چقدر در مورد زندگی شخصی اش متخصص است و می تواند رویاها، ارزش ها، اهداف و مهارت هایی را کشف کند که واقعیت و هویت او را جدا از مشکلاتش تعریف کنند. اینها داستان های دفن شده ای هستند که می توانند بازنویسی شوند و به داستان جاری و آینده ی زندگی فرد بافته و یکی شوند.
اهداف و منافع
روایت درمانی به دنبال دگرگونی فرد در جریان درمان نیست. در عوض هدف آن دگرگون ساختن تاثیرات مشکل است. هدف آن ایجاد فاصله ای میان فرد و مسائلش است تا فرد از چشم انداز دیگر ببیند که آن مشکل بیش از آسیب و مضراتی که دارد، در خدمت زندگی اوست.
برای مثال استرس پس از سانحه یک مکانیزم دفاعی است. این مکانیزم ممکن است بعضی از افراد را در مقابل هیجانات مشکل همراه با یک حادثه محافظت کند. اما نشانه های جدیدی همچون اضطراب را نیز با خود م آورد. روایت درمانی به افراد کمک می کند تا یک مسئله را برونی سازی کنند. این فرایند می تواند به افراد کمک کند تا شفقت خود بیشتری را ایجاد کنند. شفقت خود ممکن است به افراد کمک کند تا برای ایجاد تغییر در زندگی شان احساس قدرت بیشتری کنند.
بعضی از روانشناسان فرایندی تحت عنوان رشد پس از سانحه را شناسایی کرده اند. این اصطلاح تبیین کننده ی تغییرات مثبتی است که می تواند بع دنبال یک حادثه تروماتیک ایجاد شود. روایت درمانگران هم چنین به افراد کمک می کنند تا مشکل شان را در زمینه های متفاوتی ببینند. این زمینه ها ممکن است اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشند. این مسئله می تواند بر چگونگی دیدگاه ما در مورد خودمان و داستان های شخصی مان تاثیر بگذارد.
در یک روایت درمانگر باید چه چیزی را جست و جو کرد
روایت درمانگر یک متخصص سلامت روان، مددکار اجتماعی یا درمانگری است که در جریان برنامه های تحصیلی، کارگاههای فشرده یا تحصیل پیوسته آنلاین، آموزش های اضافی را در زمینه روایت درمانی دریافت کرده است. علاوه بر بررسی اعتبار و تجربه، باید در جریان رابطه درمانی با هر روایت درمانگری که انتخاب کنید احساس امنیت و راحتی داشته باشید.
منابع:
https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/types/narrative-therapy
https://www.psychologytoday.com/gb/therapy-types/narrative-therapy